Project description
-English version-
There is a long tradition in linguistics to describe language structures at different levels of complexity. Such descriptions have recently also been applied to the action domain. In particular, it has been argued that the ability to process hierarchical structures constitutes a core feature of both language and action understanding and that structure processing relies on a domain-general capacity. Yet, the parallels, differences and interdependencies between the processing of action and language structures are so far largely unexplored.
The project comprises a series of experiments that trace the development of both action and language processing at different levels of structural complexity across the pre-school period and in adults. Relying on action production and act-out tasks, we will assess whether the development of hierarchical structures in action and language relates to each other on a behavioural level. Using fNIRS and structural MRI examinations as well as EEG, we will assess the neurocognitive correlates subserving structure processing in the language and action domain. Results will provide empirical evidence to the so far unsettled question whether the processing of structural complexity is comparable across domains and whether similar neurocognitive mechanisms subserve structure processing in language and action.
-German version-
In der Linguistik werden sprachliche Strukturen traditionell hierarchisch beschrieben. Solche Beschreibungen wurden in neuerer Zeit auch auf die Handlungsdomäne übertragen und es wurde vorgeschlagen, dass (a) die Verarbeitung hierarchischer Strukturen ein zentrales Merkmal sowohl des Sprach- als auch des Handlungsverständnisses darstellt, und (b) die Verarbeitung hierarchischer Strukturen auf einem domänenübergreifenden Mechanismus beruht. Dennoch sind die Parallelen, Unterschiede und Wechselwirkungen zwischen der sich entwickelnden Verarbeitung von Handlungs- und Sprachstrukturen bis jetzt weitgehend unerforscht.
Im Rahmen des vorliegenden Projekts soll eine Studienreihe durchgeführt werden, die die sich entwickelnde Verarbeitung unterschiedlich komplexer Strukturen in Sprache und Handlung in Vorschulkindern und Erwachsenen untersucht. Mit Hilfe von Produktionsaufgaben wird untersucht, ob sich die Verarbeitung hierarchischer Strukturen in Sprache und Handlung parallel oder unabhängig voneinander entwickelt. Mit Hilfe von fNIRS und EEG werden neurokognitive Korrelate der Verarbeitung von Sprach- und Handlungsstrukturen unterschiedlicher Komplexität erforscht. Die Ergebnisse werden zur Klärung der Frage beitragen, ob die Verarbeitung von komplexen Strukturen in der Sprach- und Handlungsdomäne vergleichbar ist und auf ähnlichen Mechanismen beruht.
Publications/Conferences (2nd funding phase)
Kliesch, C., Maffongelli, L., Neumann, M., Paulus, M., Friederici, A. & Altvater-Mackensen, N. (2021). A novel task to measure children’s planning of sequential and dependent actions. Budapest CEU Conference on Cognitive Development, Vienna, Austria (virtual conference).
Wrzecziono, L., Wübbelmann, S., Maffongelli,L., Paulus, M. & Altvater-Mackensen N. (2019). Exploring the relationship between syntax understanding, theory of mind and action planning in preschoolers. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie, Deutsche Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Germany.